Mannen worden zeldzamer op de catwalk. Steeds meer modemerken schrappen hun aparte shows voor mannenmode. Andere merken combineren inmiddels hun shows voor mannen met die voor vrouwenmode.
Traditiegetrouw gaan de shows met mannenmode enkele maanden eerder van start dan die voor vrouwen. Maar dit jaar is een stille revolutie gaande, signaleert vaktitel Business of Fashion.
Merken als Calvin Klein en Ermenegildo Zegna hebben hun shows van mannenkleding geschrapt. Andere topmerken zoals Burberry, Gucci en Tom Ford maakten bekend hun mannencollecties gelijktijdig met die van de vrouwencollecties te showen.
Man op de catwalk rendeert niet
De reden is simpel: mannenmode brengt veel minder geld in het laatje dan vrouwenmode. En nu luxe merken wereldwijd last hebben van tegenvallende verkopen, blijkt het vaak niet meer rendabel om veel geld te besteden aan een aparte show voor mannen. Een modeshow kan soms honderdduizenden euro’s kosten.
Daar komt bij dat de shows van mannenmode veel minder publiciteit genereren dan die voor vrouwen. Als George Clooney een presentatie van een vrouwencollectie bijwoont, genereert dat een enorme buzz, vooral op social media. Vrouwelijke wereldsterren ontbreken daarentegen als mannen de catwalk opgaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl